Ainaskii sata

-kampanja on osa Suomen 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Tavoitteena on nostaa Etelä-Karjalasta julkisuuteen kaikenkokoisia ja -näköisiä ilahduttavia tapahtumia, asioita, innovaatioita ja edistysaskelia, joista haluamme kertoa muillekin.

Julkaisut ilmentävät kansallista Suomi 100 -teemaa ”Yhdessä” sekä Etelä-Karjalan Suomi 100 ‑teemaa ”Karjalaisuus”. Voit lähettää oman ehdotuksesi eteläkarjalaisesta hyvästä teosta tai menestystarinasta alla olevan linkin kautta. Etelä-Karjalan liiton kulttuurityöryhmä toimii kampanjan raatina ja toimituskuntana.

Kampanjan toteutus alkoi 11.1.2016 ja päättyy itsenäisyyspäivän aikaan joulukuussa 2017. Viikoittain ilmestyviä julkaisuja tehdään kaikkiaan sata.

Nämä hyvät teot ovat Etelä-Karjalan lahjoja 100-vuotiaalle Suomelle!

Tee oma ehdotus Ainaskii sata -kampanjaan!

Kampanjalla on myös omat Facebook-sivut.

 

 

Neljännesvuosittain äänestetään kuluneen ajanjakson parasta tekoa. Ensimmäisen kunniakirjan parhaasta teosta ajalla 11.1.-31.3.2016 sai julkaisu #6 ”Taiteen ilotulitusta – 111 taiteilijaa ja 5 000 m2 tilaa”. Toisen kunniakirjan ajalta 1.4.-30.6.2016 sai teko #20 ”Pulsa on pelastettu” ja kolmannen ajalta 1.7.-30.9.2016 julkaisu #35 ”Oman kotiseudun historiaa Willimiehen jäljillä”. Neljäs kunniakirja ajalta 1.10.-31.12.2016 meni teolle #40 ”Stam1na-yhtye lahjoitti 20v-synttärijuhliensa tuoton Lemin kunnan nuorisotoimelle”.

Äänestäneiden kesken on arvottu Etelä-Karjalan ilmeen mukaisia T-paitoja.

 

 

24.4.2017

Logo 68 Karjalaisuudesta irtoaa tuoteideoita

 

Imatralainen Virkkukoukkunen muuttaa kotikaupungissaan uusiin tiloihin ja Lappeenrannassa on edelleen avoinna joulua silmälläpitäen avattu pop up -puoti. Virkkukoukkusen tuotteita voi ostaa lisäksi nettikaupasta ja eripuolilta Suomea jälleenmyyjiltä. Eivätpä kaikki myyjät edes välttämättä tiedä tuotteensa imatralaista ja karjalaista alkuperää. Ehkä se kertoo positiivisesti ja iloisesti elämän sattumuksiin suhtautuvan karjalaisuuden kiinnostavan ympäri Suomen. Kukapa ei uskoisi, että ”positiivisille ihmisille tapahtuu positiivisia asioita”. Virkkukokkusen ”äidin” Tiina Kärkkään karjalaisuus kukkii sanoina ja piirroksina.

Samanlaisia arjen iloja voi ammentaa myös lappeenrantalaisen Iderin tuotteista. Kettunen ja Karhunen seikkailevat monenlaisissa paikoissa, joista osa on tunnistettavasti eteläkarjalaisia. Hyvän mielen oivallukset ja tempaukset yhdistettynä luojansa, Heli Pukin siveltimenjälkeen kiinnostavat ostajia sekä omalla puodilla että jälleenmyyjien hyllyillä kautta Suomen-niemen. Karjalaisuudesta irtoaa monenlaisia tuoteideoita ja samalla, kun ne leviävät, leviää myös karjalaisuuden ilo ja riemu. Tämä on todellista karjalaisuusmarkkinointia ja -innovointia, jota toivottavasti tulee koko ajan lisää. Kyllä tänne meille mahtuu väkeä pysyvästi ja pistäytymään!