Etelä-Karjalan liittoKimpisen lukiolaiset opiskelivat Kiinan kulttuuria vierailulla Hongkongissa

Kimpisen lukiolaiset opiskelivat Kiinan kulttuuria vierailulla Hongkongissa

(Aasia-hankkeen blogi, Ding Ma ja Essi Korkalainen, 11.1.2019)

Lappeenrannan Kimpisen lukio tarjoaa monia erilaisia mahdollisuuksia kansainvälistymiseen lukiolaisille. Yksi näistä on Kiinan kulttuurin kurssi ja kaksisuuntainen vierailuohjelma Hongkongilaisen ystävyyskoulun kanssa.

Aasia on esillä Kimpisen lukion uutisseinällä.

Aasia-asiantuntija Ding Ma kävi tutustumassa ja kuulemassa kurssilaisten kokemuksista Hongkong-matkastaan tänä talvena. Hongkong-matkalla 17.11.2018-25.11.2018 oli mukana Kiinan kulttuuri-kurssin oppilaiden lisäksi myös lukion rehtori Olli Mielonen.

Rehtorille matkan vaikuttavin kokemus on ollut huomata miten hienosti ja nopeasti nuoret eri puolelta maailmaa tutustuivat ja tulivat toimeen toisiinsa kanssa. Toinen havainto oli se, että riippumatta järjestelmien eroista, Hongkongissakin mm. kestävä kehitys ja digitalisaatio olivat keskeisiä kouluteemoja.

Opiskelijoille hienoimmat hetket tulivat siitä, kun tutustuivat uusiin ystäviin Hongkongista, Singaporesta, Euroopasta ja Amerikasta. Kielitaidon merkitys nousi matkan aikana hyvin esille, kun sosiaaliset kanssakäymiset pitivät käydä englanniksi. Opiskelijat pääsivät myös ylittämään omia mukavuusalueita pitämällä esityksiä kampuksella, harjoittelemalla kalligrafin kirjoittamista temppelissä ja maistamalla uusia ruokalajeja.

Yhtenä Aasia-hankkeen tavoitteena on lisätä Etelä-Karjalan ja Aasia-maiden välistä koulutus- ja kulttuuriyhteistyötä. Juuri tällaiset kouluvierailut luovat kiinnostusta ja edellytyksiä Aasia-yhteistyölle myös tulevaisuuden sukupolvelle. Lappeenrannan Kimpisen lukion lisäksi mm. Sammonlahden koulu ja Imatran lyseo tekevät myös tiivistä ystävyyskouluyhteistyötä Kiinan kanssa.

Opiskelija Essi Korkalaisen matkablogi Hongkongin matkasta

Saavuimme Hongkongin lentokentälle sunnuntaiaamuna 18.11. ja ensimmäisenä vastassa oli kostea kuumuus. Kentällä odotimme saksalaisen ryhmän saapumista, minkä jälkeen matka jatkui bussikyydillä Youth Villageen ja näin alkoi kansainvälinen ystävyysviikko Hongkongissa. Leirikeskus koostui lukuisista vaaleanpunaisista kerrostaloista, joista saimme yhteisen huoneen viikon ajaksi. Sunnuntai oli varattu kokonaan alueen ja Hongkong kavereiden kanssa tutustumiseen. Sunnuntain aikana tuli vastaan jo ensimmäinen kulttuurishokki; Hongkongissa vettä pyytäessä tuodaan eteen kiehuvan kuuma vesilasillinen.

Matkan toisena päivänä suuntasimme busseilla poliisien ylläpitämälle nuorten urheilukeskukselle. Siellä meille oli järjestetty monenlaisia liikuntapisteitä, joita kiersimme ryhmissä. Pääsimme ylittämään itsemme useammin kuin kerran kiipeilyn ja köysilaskeutumisen aikana, ja ryhmäytymään mykän ryhmätehtävän ja mattocurlingin lomassa. Ryhmäkuvia räpsittiin taas paljon ja päivän päätteeksi suuntasimme busseilla takasin Youth Villageen. Pääsimme taas illalla tutustumaan alueeseen ja maistelemaan vieraita herkkuja, kuten kuplateetä.

Kolmas päivä vietettiin baptisti yliopistossa Youth Forumin merkeissä. Jokainen maa oli valmistellut posteriesityksen sukupolvi z:sta omassa maassaan. Muiden maiden kulttuureista tuli opittua roppakaupalla ja oma jännitys englannin puhumista kohtaan alkoi hälvetä. Oli erittäin mielenkiintoista kuunnella muiden oppilaiden näkemyksiä maailmasta sekä nuorten tulevaisuudesta.

Matkamme neljäntenä päivänä pääsimme tutustumaan buddhalaiseen temppeliin. Kiertelimme temppelialuetta oppaan kanssa, joka kertoi paikasta, patsaista ja rituaaleista. Mykistävin oli valtava valkoinen patsas temppelin takana, jonka olimme nähneet jo aiemmin lahden toisella puolella olevalta rannalta. Söimme temppelissä hiljaisuudessa ruokailuseremoniassa, jossa naiset ja miehet kerääntyivät jonoihin salin ulkopuolelle. Ihmisiä päästettiin sisään muutama kerrallaan eikä salissa saanut puhua. Seremoniaan kuului myös, että kaikki ottamansa ruoka tuli syödä, eikä mitään saanut heittää pois. Ruokailun jälkeen pääsimme opettelemaan kiinalaista kirjoitusta, jälleen hiljaisuudessa, saliin, jossa meidän tuli jäljentää käärössä oleva teksti. Vierailun jälkeen suuntasimme busseilla kiinalaiseen Hong Kong Heritage Museumiin. Sillä näimme paljon Bruce Leen historiasta ja mm. Ming kauden aikaisia koriste-esineitä. Pääsimme vielä käymään kaupungilla lähellä keskustaa ja kuuluisassa Victoria Harbourissa katsomassa maisemia. Päivän päätteeksi suuntasimme taas Youth Villageen.

Viidentenä päivänä suuntasimme vielä kerran baptisti yliopistoon tutustumaan kiinalaiseen oopperataiteeseen. Päivän aikana näimme perinteisen oopperaesityksen, seurasimme kasvomaalauksen tekemistä ja kuulimme oopperan historiasta. Informatiivisen päivän jälkeen siirryimme bussikuljetuksella Stanley Marketille. Stanley oli kuin suoraan turistin unelmista; rantamaisemalla varustettu turisteille suunnattu shoppailuparatiisi tarjosi virikkeitä koko loppuillaksi. Pääsimme maistelemaan herkullisia ruokia, kuten erilaisia lihanyyttejä, vohveleita sekä kookosmaitoa suoraan hedelmästä!

Toiseksi viimeisenä päivänä lähdimme taas busseilla ELCHK:n luterilaiselle koululle. Pääsimme taas oppilaiden tunneille seuraamaan ja osallistumaan opetukseen. Valokuvia räpsittiin taas hurjia määriä ja sometunnuksia vaihdettiin jokaisen tunnin päätteeksi. Ruokailun jälkeen keräännyimme saliin opettelemaan kiinalaista vesivärimaalausta ja -kirjoitusta opettajien johdolla. Näiden aktiviteettien ääressä vietimmekin loput iltapäivästä. Illalla pääsimme käymään Ladies Marketilla; kapealla kauppakadulla, jossa tinkiminen oli ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Teimme hienoja löytöjä ja pääsimme todella testaamaan tinkimistaitojamme. Pääsimme maistelemaan myös katuruokia ja erityisesti mieleen jäi friteerattu kana.

Lähtöpäivän aamuna suuntasimme vielä ELCHK:n luterilaiseen kouluun läksiäisjuhlaa varten. Päivän aikana kiersimme koululla olevilla pisteillä, joissa kerrottiin vielä lisätietoa muiden maiden kulttuureista ja tottumuksista. Koulussa saimme selville, että siellä oppilaat jaettiin tupiin Harry Potterin tapaan. Myöhemmin päivällä oli aika katsoa sekä esittää eri maiden järjestämiä esityksiä. Esityksiä oli laidasta laitaan ja Suomi pääsi piristämään tunnelmaa perinteisellä letkajenkalla. Illalla aikaa oli varattu myös shoppailua, syömistä ja hyvästejä varten. Ennen lähtöä koulun liikuntasali kuhisi, kun maat vaihtoivat keskenään snapchat ja instagram tunnuksiaan.