EN RU

LIIKENTEESSÄ

Liikenteessä

2.10.2017

Seuraavaksi kaksoisraide

(Liikenteessä -blogi maakuntajohtaja Matti Viialaiselta 2.10.2017)

Luumäen kunnantalolla on lokakuun 12. kauan kaivattu avajaistilaisuus. Liikennevirasto juhlistaa Taavetti-Lappeenranta välin valmistumista. Eikä syyttä, sillä kuutostien uusi nelikaistainen, 28 kilometrin väylä on melkoinen parannus niin alueemme ihmisille, yrityksille kuin maakunnan imagollekin.

Kouvolasta Lappeenrantaan tulevat huomaavat jo Taavetissa saapuvansa maakuntaan, jossa on kunnon tietkin. Erityisen iloisia ollaan Jurvalassa. Kyläläisiä on myös kiittäminen siitä, että hanke vihdoin toteutui.

Sitkeä edunvalvontatyö kantoi aiemminkin hedelmää kuutostien Lappeenranta-Imatra välillä. Siinä onnistumisessa maakuntajohtaja Timo Puttosella ja Tiehallinnon johtaja Jukka Hirvelällä oli oma roolinsa.

Seuraava iso julkinen investointi on Luumäki-Imatra-valtakunnan raja kaksoisraiteen rakentaminen. Imatra-Joutseno vaiheen tilausvaltuus (165 M€) sekä kanavan, Vuoksen ja kuutostien uusien siltojen (24 M€) rakentaminen sisältyy jo valtion tulo-ja menoarvioihin. Koko hankkeen kustannusarvio on noin 380 M€.

Mikä tahansa maakunta tai kaupunki toivottaisi tämmöisen valtion investoinnin avosylin tervetulleeksi. Kaksoisraidehan tuo elinvoimaa ja töitä yrityksille jo rakennusaikana mutta ennen kaikkea se parantaa elintärkeän vientiteollisuutemme logistista asemaa ja kilpailukykyä pitkälle tulevaisuuteen.

Siksi hanketta ei nyt saa vaarantaa ylimitoitetuilla desibelirajoilla tai lyhytnäköisellä kiistelyllä meluntorjunnan kustannustenjaosta. Uuden raiteen myötä meluhaitat eivät nykytilaan verrattuna lisäänny vaan vähenevät, sillä Liikennevirasto aikoo käyttää melunsuojaukseen peräti 27 M€.

Tuskin on kohtuutonta, jos radanvarteen asutusta kaavoittaneet kunnat osallistuvat jonkin verran asukkaidensa hyväksi koituvaan meluntorjuntaan. Niin tehtiin aikanaan kuutostienkin kanssa, mikä osaltaan varmisti sen, että hankerahat saatiin Etelä-Karjalaan. Niin kannattaa tehdä nytkin.

Matti Viialainen
Blogiteksti on julkaistu ensin Etelä-Saimaassa