Valikko Sulje

#idänihme-podcast

Tervetuloa Etelä-Karjalan liiton #idänihme-podcastiin, jota on rahoittanut EAKR-hanke ”Etelä-Karjalan Aasia-osaamiskeskittymä”.

Vanha Kiina-ilmiö ei monelta osin pidä enää paikkansa. Liiketoimintaympäristön ja yhteistyökumppanien muuttuessa vauhdilla ainoa tapa pärjätä on ymmärtää muutoksen suuntaa.

Podcastia isännöivä Ding Ma ja hänen asiantuntijavieraansa tuovat monipuolisesti esille näkemyksiä Kiinasta. Aiheina käsitellään sekä ajankohtaisia että yleisempiä Kiinan liike-elämään liittyviä teemoja.

5. jakso: Liikesuhteiden muodostuminen Kiinassa (julkaistu 8.4.2021)

Viidennen jakson aiheena on liikesuhteiden muodostaminen Kiinassa. Mitä ”guanxi” tarkoittaa ja mystifioidaanko sillä liikesuhteiden luomista Kiinassa? Miten löydetään luotettavia hankintakumppaneita tai myyntijakelijoita Kiinassa?

Jakson sanonta on 知己知彼,百战百胜。Sanonta löytyy Sun Tzen sodankäynnin taito -nimisestä kirjasta. Tunne itsesi, tunne vastustajasi, niin voittosi ei ole vaarassa. Bisnesyhteistyössä on Kiinassa, kuten muuallakin, kyse ihmisten välisestä yhteistyöstä, joten paras neuvo on: ”Tunne itsesi, tunne yhteistyökumppanisi ja tunne vastustajasi.”

4. jakso: Suomalaisten pk-yritysten kansainvälistyminen Kiinaan (julkaistu 25.3.2021)

Neljännen jakson aiheena on suomalaisten pk-yritysten kansainvälistyminen Kiinaan. Mitä yhdistäviä tekijöitä pk-yritysten menestystarinoilla Kiinassa on? Ja toisaalta, mitkä ovat yleisimmät virheet, joita tehdään mentäessä Kiinan markkinoille?

Jakson sanonta on 孤雁难飞,孤掌难鸣. Hanhen on vaikea lähteä syysmuutolle yksin lentämällä, yhdellä kämmenellä on vaikea saada aplodia aikaiseksi. Tällä haluamme kannustaa suomalaisia pk-yrityksiä hyödyntämään Team Finlandin, Etelä-Karjalan liiton ja muiden julkisen sektorin toimijoiden tarjoamia palveluja sekä yhtä lailla yritysverkostojen kautta saattavilla olevaa vertaistukea. Yksin ei tarvitse lähteä Kiinaa valloittamaan!

3. jakso: Kiinan talouskehitys ja kiinalaisten elintason nousu (julkaistu 11.3.2021)

Kolmannen jakson aiheena on Kiinan talouskehitys ja kiinalaisten elintason nousu. Miten Kiinan kansantasavalta on noussut köyhästä kehitysmaasta yhdeksi maailman suurimmaksi taloudeksi? Miten kiinalaisten elintason nousu näkyy kulutustottumuksissa, ja millaisia mahdollisuuksia tällä on suomalaisille tuotteille ja palveluille?

Kolmannen jakson kiinalainen sanonta on ” 酒香不怕巷子深” eli hyvä viini ei pelkää syviä kujia. Haluamme tällä viestiä suomalaisille brändeille sitä, että Kiinan kilpaillussa markkinassa pitää pystyä erottautumaan vahvalla markkinointiviestinnällä. Kerrotaan rohkeasti miksi olemme maailman parhaita.

2. jakso: Suomen maakuva Kiinassa (julkaistu 25.2.2021)

Toisen podcast-jakson aiheena on Suomen maakuva Kiinassa. Millaisia sosiaalisen median kanavia kiinalaiset käyttävät ja mitä siellä puhutaan Suomesta?

Toisen jakson kiinalainen sanonta on ”瑞雪兆丰年”, a fall of seasonable snow gives promise of a fruitful year. Monet kiinalaiset sanonnat liittyvät maatalouteen, kuten tämäkin. Luminen talvi ennustaa hyvää viljasatoa tulevalle satokaudelle. Nykyään kyseistä sanontaa käytetään paljon onnentoivotuksissa, joissa toivotaan menestystä tulevalle vuodelle.

1. jakso: EU:n ja Kiinan investointisopimus ja suurvaltapolitiikka (julkaistu 11.2.2021)

Ensimmäisen podcast-jakson aiheena on EU:n ja Kiinan investointisopimus ja suurvaltapolitiikka. Yhteisymmärryksen saavuttaminen seitsemän vuoden neuvotteluprosessin jälkeen on iso edistysaskel. Onko kyseessä kiireellä tehty paperi, vai ollaanko sitä liian nopeasti kritisoimassa?

Esimakua podcastista (julkaistu 8.2.2021)