EN RU

Nestorin joulukalenteri 12.12.2017

”No voiha yhe kerra! Et pit käyvä huono tuuri! Et tää vanha hammaskalusto alko taas vihottelemaa, just ko pit lähtee lampait laskemaa”, Nestori päivitteli.

Ei auttanut. Tyyni soitti Eksoten hammaslääkäripäivystykseen samantein.  Nestorilla kävi tuuri, kun sai siltä seisomalta peruutusajan.  Se annettiin Joutsenon hyvinvointiasemalle, mutta mikäpä siinä, auto vain alle. Muutama lisäkilometri ei haitannut, kunhan vain pääsi heti hammaslääkärin penkille.

Joutsenon hyvinvointiaseman hammashoitolassa hammaslääkäri Päivi Kuivalainen (vas.) ja hammashoitaja Ulla Pyykkö hoitivat Nestorin tämänkertaisen vaivan kuntoon.

”Mutta kyllä teidän kannattaisi nyt hakeutua myös tuonne kiireettömään hoitoon, niin laitetaan joulun jälkeen koko suu kuntoon kerralla”, hammaslääkäri Kuivalainen sanoi. Hän kertoi Nestorille, että Eksotella on nyt käytössä  myös uusi tapa: potilaan tarvitsema hammashoito pyritään tekemään yhdellä käynnillä kuntoon. Potilaalle annetaan tarkan vastaanottoajan sijaan tunnin ajanjakso, jolloin hänet kutsutaan hammashoitolaan. Myös perinteinen ajanvaraus on edelleen mahdollinen.

Uusi palvelumalli sopii aikuisille – kuten Nestorille – siis asiakkaille, joiden on mahdollista tulla vastaanotolle joustavasti ilmoitetun tunnin aikana ja olla hoidettavana tarvittaessa normaalia käyntiä pidemmän ajan. Samalla käyntikerralla hammaslääkäri voi sitten paikata hampaan tai hampaita ja suuhygienisti poistaa hammaskiveä ja kerrata kotihoitoa. Hoidon tarve ei voi kuitenkaan olla suuri tai kiireellinen, hammaslääkäri selitti.

”Kyl o hyväs teräs heije porat. Eikä sattunt yhtää! Joha se nyt myrky lykkäs, mut hyväs lykys selvittii joutusast”, Nestori kommentoi käyntiään Tyynille.